Wednesday, August 26, 2009

.::Bubur Lambuk @ Kanji::.

Assalammualaikum w.b.t.

Ari ni rasa tringin nak makan bubur lambuk ni or org utara panggil kanji/bubur kanji..mana nak cari eh..esok ajak hubby g bazar la..nk cari kot2 kalau ada..tapi rasa cm nk yg mak masak..rindu masakan mak..huhu..skang neh xde selera nk mkn ape2 pn..nasi pn xde selera..skang ni asek mkn biskut,roti n buah je..dgn air..yg lain,mmg xde selera..sedih2..harap2 xlama la sume neh..kang,xmembesar plak baby aku..huwaaaaaaaaaa...

ni ada resipi bubur lambuk @ kanji from myresipi.com (bee_rbs nye resipi...)


Bahan-bahan (untuk 4-6 org)
4 genggam beras
1 batang serai-diketuk
1/2 inci halia-diketuk
1/2 sudu kecil lada hitam
10-15 ekor udang-saiz sederhana (my mom nye resipi xletak udang..)
4 cawan air
3 cawan santan cair
3 ulas bawang merah untuk menumis
Minyak masak untuk menumis
Garam secukup rasa
1/3 sudu kecil biji halba

Cara-cara
1. Rabus beras dengan 4 cawan air, halia, serai, biji halba dan lada hitam sehingga beras kembang (lebih kurang 20 minit dengan api sederhana)
2. Bila beras dah kembang, masukkan santan dan udang. Biar hingga mendidih. Masukkan garam. Imbangkan lemak dan masin. Tutup api.
3. Dalam kuali lain, tumis bawang hingga garing/kekuningan. Tuangkan minyak dan bawang ke dalam periuk bubur. Tutup periuk segera dalam 5 minit. Lepas tu kacau sebati.
4. Siap...

p/s : my mom nye resipi xde step 3 tu..step 1 n 2 je..hehe..kalau rajin buat la.. :>

1 comments:

naematul.ismail said...

sedapnye puan fai
adei..mls lak nk wat
kamu jg diri n baby molek2 deh ;)

Post a Comment